D-vitamiin on üks olulisematest vitamiinidest ning selle peamine funktsioon on kaltsiumi ja fosfori ainevahetuse reguleerimine ning luustiku hooldamine. Kui organismis on liiga vähe D-vitamiini, halveneb soolestikust kaltsiumi imendumine, mis tekitab omakorda mitmeid terviseprobleeme - luude hõrenemist, hammaste lagunemist ja lihaste (sh südamelihase) funktsiooni halvenemist.

“Organism toodab D-vitamiini UVB kiirte toimel ise ja suvekuudel piisab vajaliku koguse saavutamiseks päikese käes viibimisest. Sügisest kevadeni on aga Eesti laiuskraadil päikese UVB kiirguse intensiivsus liiga madal, et käivitada D-vitamiini tootmist organismis. Seetõttu tuleks kindlasti sel perioodil leida endale D-vitamiini lisaallikas kas kapslite, tablettide, spreide või tilkade näol,” selgitas Benu Apteegi proviisor Margot Lehari.

Lisaks suvisele päikesele saab organism D-vitamiini ka toidust. Heaks D-vitamiini allikaks on kalatooted, munakollane, maks ja kalamaksaõli.

“Siiski tuleb silmas pidada, et toidus on D-vitamiini hulk piiritletud ja talvekuudel neist üksi ei pruugi piisata, et tagada organismis piisav tase,” selgitas proviisor. Suurenenud D-vitamiini vajadus on sportlastel, tugevas ülekaalus olevatel inimestel, diabeetikutel ja erinevate krooniliste haiguste põdejatel.

D-vitamiini manustamise puhul tuleks meeles pidada, et oluline on järgida koguseid, kuna üleannustamine võib tervisele kasu asemel kahju teha.

“Liigne D-vitamiin kehas võib viia kaltsiumi ülekülluseni, mille sümptomiteks on südamekloppimine, liigeste valulikkus, segasustunne, kõhukinnisus ja iiveldus,” selgitas Lehari. “Kindlasti ei ole mõistlik igaks juhuks suuri koguseid D-vitamiini pikaaegselt tarvitada.”

Seetõttu tulekski oma D-vitamiini näidul silm peal hoida ning lasta vähemalt korra aastas D-vitamiini taset vereprooviga kontrollida.

“Kui näit on normist allpool, tuleks tarvitada D-vitamiini toidulisandeid ja peale nelja kuud teha uus analüüs, mille tulemuste alusel korrigeerida kogust,” soovitas Lehari.

Proviisori sõnul on Benu apteekides tehtud D-vitamiinide tulemused viimase kahe aasta jooksul oluliselt paranenud. Kui varasemalt olid küllaltki sagedased näidud, mis jäid isegi alla 10 nmol/l kohta (norm: 75 nmol/l), siis tänavu jäävad madalaimad mõõdetud tulemused 30-40 nmol/l piiridesse ning pooltel testinutest on D-vitamiini tase korras.

“Hea meel on tõdeda, et inimesed on teadlikumad, söövad tervislikumalt, testivad oma D-vitamiini taset varasemast sagedamini ja manustavad vastavalt soovitustele stabiilselt D-vitamiini juurde,” kiitis Lehari.

D-vitamiini proovi saab teha perearsti juures, meditsiinilaborites ja Benu apteekides. D-vitamiini kiirtestiks apteegis on vaja vaid üks-kaks tilka sõrmeotsaverd ning vastus selgub 15 minutiga. Testimise päeval ei tohiks tarbida D-vitamiini sisaldavaid toidulisandeid ning süüa punast kala ega tarbida alkoholi, kuna need võivad mõjutada testi tulemusi. Samuti ei tohiks kaks tundi enne testi süüa ega juua.

Benu Apteegi proviisor Margot Lehari.
Foto: Benu Apteek