„Eestis toodetud toit on kvaliteetne ja ohutu ning tänu avatud toidutööstuste nädalale on kõigil võimalik selles veenduda. Soovitan pereliikmed või sõbrad kokku koguda ning avastama minna, milliseid uuenduslikke tehnoloogiaid meie toidutööstustes kasutatakse ja kui palju erinevaid ning huvitavaid tooteid seal valmistatakse,“ sõnas üritust korraldava Maaeluministeeriumi ekspordi ja turuarenduse büroo juhataja Kadi Raudsepp.

Eesti toidupoodides valitseb igapäevaselt külluslik valik. Oleme harjunud leidma oma lemmiktooteid tuntud poekettide riiulitelt ning neid pikemalt mõtlemata toidukorvi tõstma. Küsimus, kuidas nad oma maitse ja vormi saavad, jääb tavaliselt tahaplaanile. Vähemalt kord aastas saab sellele aga hõlpsalt vastuse, sest avatud toidutööstuste nädal pakub harukordset võimalust minna ja piiluda toidutööstuste telgitagustesse ning näha kõike oma silmaga.

Sel aastal avab 28 ettevõtet üle Eesti kõigile huvilistele oma uksed ja korraldab sisukaid ekskursioone. Juba nüüd saavad kõik huvilised kodulehel www.eestitoit.ee külastuse broneerida ning 27. mai kuni 1. juuni valitud ettevõtet või ettevõtteid kohapeal uudistada.

Huvilistele avavad oma uksed Tartu Mill, Santa Maria, Lõuna Pagarid, Jaanihanso, Leibur, Rakvere Lihatööstus, Hiiumaa Pagar ja Köök, Luke Farmimeierei, Liviko, Saku Õlletehas, Esko Talu, Balbiino, Tamme Aiandustalu, Eesti Leivatööstus, Olivia, Saaremaa Piimatööstus, Põltsamaa Felix, Chocolala, Moe Peenviinavabrik, A Le Coq, Pajumäe Talu, Tallegg, Kalev, Mamma, Salvest, Uvic, Tere ja Saue Production.

Huvi kasvab

Esimene avatud toidutööstuste nädal toimus 2016. aastal ning sündmus on sealt peale pidevalt populaarsust võitnud. Kui esimesel korral osales kokku 18 ettevõtet ning huvilised broneerisid 768 külastust, siis mullu lõi kaasa juba 28 organisatsiooni ning ettevõtteid sooviti külastada 894 korral.

Seoses huvi kasvuga ja sooviga projekti kandepinda veelgi laiendada, ehitati tänavu uus ja varasemast mugavam digitaalne broneerimissüsteem, mille leiab lehelt https://eestitoit.ee/et/content/avatud-toidutoostuste-nadal. Lähiaastatel loodetakse suurendada nii osalevate toidutööstuste kui ka külastajate arvu.

Avatud toidutööstuste nädalat korraldavad Maaeluministeerium koostöös Eesti Toiduainetööstuse Liidu ja Eesti Põllumajandus-Kaubanduskojaga.

Miks külastada toidutööstust?

Konjunktuuriinstituudi 2018. aastal korraldatud uuringu põhjal eelistab kolmveerand Eesti tarbijaist kodumaist kaupa. See peegeldab üheselt usaldust Eesti toidutootjate vastu. Kodumaise toodangu kõige suuremad poolehoidjad on elanikud vanuses 65+ ning kõige tagasihoidlikum on see nooremates vanusegruppides − näiteks 18-29-aastastest noortest ostis viimase aasta jooksul valdavalt kodumaiseid toidukaupu vaid 53%.
Toidutööstuste külastamine võib olla hea alus edaspidiste tarbimisotsuste kujundamiseks. Vahetu kokkupuude kodumaiste tootmisettevõtetega annab selgema arusaama, miks ja millist toorainet kasutatakse, kuidas järgitakse toiduohutuse nõudeid, millise kvaliteediga on lõpptulemus ning kuidas panustavad ärid eestlaste tööhõivesse ja kohalikku kogukonda. Samuti annab see ülevaate, miks üks või teine tegevus on toidu tootmiseks vajalik ning kuivõrd on põhjendatud aeg-ajalt pead tõstvad müüdid ja eelarvamused.

Eestis tegutseb ühtekokku ligi 700 toidutööstusettevõtet, millest paljud on viimastel aastatel teinud läbi suure arengu eesmärgiga pakkuda kõrge kvaliteediga ja konkurentsivõimelisi ning eestlaste maitse-eelistusi arvestavaid tooteid. Seda ilmestab fakt, et toiduainetööstuse ettevõtted investeerisid Maaeluministeeriumi andmetel materiaalsesse põhivarasse 2018. aastal 90,1 miljonit eurot, mis oli 17% rohkem kui eelmisel aastal. See viitab edasipüüdlikkusele ja soovile olla konkurentsivõimeline nii Eestis kui ka välisturgudel.

Avatud toidutööstuste nädal toob kodumaised tootjad tarbijale lähemale. Eestlaste usaldus nende vastu on pikkade traditsioonidega tööstusharu vundament. Toiduainetööstuse ettevõtted tootsid 2018. aastal kokku ligi 1,6 miljardi euro eest toodangut, millest kaks kolmandikku läks meie siseturule ning kolmandik ekspordiks. Seega on mõjutab iga eestlaste ostuotsus sektori tulevikku ning kohalikule tootjale on kodumaise toidukauba väärtustamine eluliselt oluline.

Allikas: Maablogi