Kuid siingi on hea teada oma õigusi ning kohustusi. Kindlasti tasub võtta aega kaubaga tutvumiseks ning küsida müüjalt rohkem teavet, et veenduda kauba sobivuses.

Uuri hinda ja koostist

Vaadake ka hinnaga seonduvat – nii nagu poeski, on müüjal kohustus välja tuua tükihind ja sõltuvalt tootest kas kilo- või liitrihind. Näiteks juustukera või vorstilati puhul tuleb müüjal näidata, mis hinnaga pakub ta üht kera või latti ning mis on selle kilohind. Mõnikord võib tükihinda vaadates tunduda kaup soodne, aga kilohind räägib teist keelt.

Ka tasuks uurida toote koostist, eriti kui tegu on toidukaubaga. Selle puhul ei ole laadal mingeid eritingimusi – ka seal tuleb tooteid hoida sobivates tingimustes. Näiteks soojakartlikud kaubad võivad siseruumides ilma külmikuta rikneda. Küsida võiks ka toote päritolu kohta.

Ka laadalt ostes kehtib pretensiooniõigus. Müüjalt tuleks uurida, mida teha siis, kui ostetud tootel ilmneb puudus. Tarbijal on õigus saada kvaliteetset kaupa, ja igal müüjal võib esineda puudusega kaupa. Sel juhul peab kaupleja hoolitsema, et toode kas parandatakse või asendatakse uue tootega. Kui see ei ole võimalik, on tarbijal õigus raha tagasi saada. Kindlasti küsige makset tõendavat dokumenti – ka sularahas arveldades, et hilisemate pretensioonide korral oleks võimalik ostu tõendada ning oleksid olemas ka kaupleja kontaktandmed.

Laadamüüjad on vastutulelikud

Jõulueelseid oste tehakse tavapäraselt eelkõige kinkimiseks ja mõned kauplejaid võivad pakkuda lisa­võimalust vahetada kingiks saadud ese sobivama vastu. Seadus kauplejatele vahetuskohustust ei pane, aga kokkuleppel võib see olla võimalik.

Näiteks kui olete laadalt kellelegi ostnud jõulukingiks sooja kampsuni, käpikud või villased sokid ning eset üle andes selgub, et kingisaajale on need liiga suured või väikesed, siis eelneval kokkuleppel müüjaga on võimalik need õige suuruse vastu ringi vahetada. Loomulikult sõltub vahetusvõimalus konkreetsest müüjast ning tootest.

Laadal kauplejal on vaja meelitada ostjaid oma leti äärde. Loomulikult on lubatud head kaupa valjuhäälselt või reklaamsiltide kaudu kiita, aga kõik, mida müüja ütleb, peab vastama tõele.

Kui müügijutt tundub liiga hea, et olla tõsi, siis seda see ilmselt polegi. Ettevaatlik tasub olla kaupadega, mis väidetavalt ravivad tervisehädasid: näiteks kreemid, mis ravivad aknet, või seerumid, mis taastavad kiilaspeadel juuksekasvu. Selliseid tooteid on palju, mida reklaamides lubatakse imelist mõju. Kui mõju ei ole tõendatav, on tegu tarbija eksitamisega. Raviv mõju saab olla ainult ravimitel, mitte tavakaupadel. Ravivad tooted peavad olema registreeritud ravimina ning müügil apteekides, mitte tavalistes kauplustes, laatadel või turgudel.


Pea meeles

  • Müüja vastutab kaupade ja teenuste eest, mida ta müüb.
  • Tarbijana on teil kohustus toodet õigesti kasutada ja hooldada.
  • Kaup või teenus peab olema ohutu ja eeldatavate tarbimisomadustega.
  • Müüja peab andma teile kauba või teenuse kohta tõest teavet.

Soovitusi tarbijale, kui õigesti kasutatud tootel ilmneb puudus

  • Lõpetage toote kasutamine.
  • Otsige välja ostu tõendav dokument.
  • Esimesel võimalusel pöörduge kaupleja poole.
  • Esitage kauplejale kaebus.
  • Pöörduge tarbijakaitseametisse, kui te kauplejaga kokkuleppele ei jõua.