"Konkurendid muutuvad üha aktiivsemaks ning kohalik turg kitsamaks. Erinevad Läti kauplusteketid müüvad väga usinalt konkureerivaid, eriti just Eesti päritolu piimatooteid," ütles piimatöötlejate esindaja Jānis Šolks uudisteagentuurile LETA. „Silmnähtavalt tulevad Eesti tootjad, konkreetselt Valio, oma toodetega väga aktiivselt meie turule.“

Ta lisas, et sama võib märgata ka erinevates tanklakettides, kus Valmieras Piensi asemel on hakatud müüma Valio Eesti tooteid.

"Läti kauplustes on väga palju konkureerivat piima, kuigi me suudame seda sama hea kvaliteediga toota. Kuni Läti ühiskond ei tunne vajadust kauplustelt küsida, miks need müüvad välismaist toodangut, ei muutu midagi,“ ütles Šolks, lisades, et vaba turu korral tegutseb iga kaupleja vastavalt oma majanduslikele huvidele.

Šolksi sõnul ei jää konkurentsi teravnedes Läti piimatöösturitel üle muud, kui arendada eksporti, mida ettevõtted ka järjest aktiivsemalt teevad. Läti piimatöötlejate ühingusse kuuluvad piimatööstused realiseerivad ligikaudu 80 protsenti Lätis töödeldud piimast.

Läti piimatöötlejate ühingu esimees Jānis Šolks tunneb muret kodumaise piimaturu pärast.
Foto: Latvijas Piensaimnieku Centrālā Savienība

Äri läheb Lätis järjest paremini

Eesti piimatööstustest Lätis kõige edukamalt tegutseva Valio Eesti tegevdirektor Maido Solovjovi sõnul kirjutab Läti meedia tõtt, kuid pealetungiks ta seda ei nimetaks. Ettevõte on Lätti müünud juba 15 aastat ja kasv on tulnud järk-järgult.

Tiheda konkurentsi tõttu jätab ta täpsemad mahud nimetamata, kuid ütleb, et viimase viie aasta jooksul on nad eriti hea hoo sisse saanud. Peamiselt lähevad Alma nime all kaubaks joogipiim ning jogurtid.

„Mis meile endalegi üllatuseks tuli, on see, et Lätis on meie piim hästi vastu võetud. Kiidavad kvaliteeti ja tarnekindlust,“ räägib Solovjov. „Kuna toorpiima toodetakse Eestis kaks korda rohkem kui müüakse, siis on eksport väga vajalik.“

Foto: Raivo Tasso

Läti kauplustes maksavad piimatooted rohkem kui Eestis. Asjaolu seletatakse tavaliselt sellega, et Läti piimatööstused pole nii hästi arenenud ning suurte lautade asemel on rohkem väikseid piimatootjaid, kust piim kokku vedada.

„Mina ei saa ennast kiitma hakata ning ütleksin, et Lätis on ka tugevad tööstused. Kauplustes võib hinnaerinevus tuleneda sellest, et jaesektori konkurents on mõnevõrra väiksem,“ ütleb Solovjov. „Tööstuste vahel on konkurents tugev ning ei saa öelda, et nad meile vastupanu ei osutaks. Üldiselt arvan, et piimatööstuste mured on kahes riigis sarnased, näiteks on suur osa masinapargist nõukogude ajast.“

Kuigi Läti poodides on piimatoodete hinnad kallimad, siis piimatootjatele makstava toorpiima hind on Lätis olnud Eesti hindadega võrreldes madalam.

„Lätist me toorpiima ei osta, kuigi loomulikult on see ahvatlev. Võru tehas on Lätist poolesaja kilomeetri kaugusel ja meile pakutakse nende toorpiima väga palju. Siiamaani oleme piima ostnud ainult Eestist,“ räägib Solovjov.

Valio Eesti tegevdirektor toob välja, et nemad näevad Eestis ohuna Leedu ja Poola toodete pealetungi. Leeduga võrreldes olla siin toorpiim 10% kallim, tööjõud 25% kallim ning diisel samuti 25% kallim. Seetõttu müüb Valio Leedusse üksnes jogurtit, mille kallal on tehtud head tootearendust ja mis on hea maitsega.

Eesti piimatoodete eksport-import

2017. aastal eksporditi Eesti päritolu piimatooteid kokku 176 miljoni euro väärtuses ning võrreldes eelmise aastaga oli kasv 34 protsenti (+45 mln €). Mullu veeti Eesti päritolu piimatooteid suurimas väärtuses Leetu (55 mln €), Lätti (44 mln €), Soome (30 mln €) ja Itaaliasse (11 mln €). Sealjuures eksporditi Leetu ja Lätti suurimas väärtuses toorpiima ning Soome ja Itaaliasse juustu.

Piimatooteid toodi mullu sisse 67 miljoni euro väärtuses ning võrreldes aasta varasemaga oli kasv 29% (+15 mln €). Piimatoodete impordikäibe kasvu vedas toorpiim, lisaks kasvas oluliselt ka peamise imporditava piimatoote, juustu (+4,4 mln €; +16%) impordi väärtus. Piimatooteid imporditi suurimas väärtuses Lätist (19,6 mln €), Leedust (10,7 mln €), Soomest (8,8 mln €) ja Hollandist (7 mln €).

Eelmisel aastal imporditi toorpiima peamiselt Lätist (7,5 mln €; 23,5 tuh t) ning väga väikeses koguses ka Taanist (6 tuh €; 5,6 t). Aasta varem toodi toorpiima Lätist vaid 2,3 tuhat tonni.

Välismaine toodang toob mitmekülgsuse

Läti Rimi ja Maxima teatel on ligikaudu 80 protsenti nende poodides müüdavatest piimatoodetest kodumaine toodang. Mõlemad ettevõtted kinnitasid LETA-le, et kodumaisete tootjate toetamine on ettevõtte eesmärk, sest ka tarbijad hindavad kohalikku kaupa.

Läti Maxima esindaja ütles, et valiku mitmekülgsemaks muutmiseks müüakse ka välismaist piima, sealhulgas AS Valio Eesti toodangut. Ta rõhutas, et välismaise toodangu müügimahud on kodumaisest märgatavalt väiksemad.

Poeketi top! esindaja ütles, et üle 60 protsendi müüdud piimatoodetest on kohalikku päritolu. Kuigi prioriteet on kohalike tootjate kaupade müümisel, mõeldakse ka tarbija valikuvõimalustele, mistõttu on alternatiividena müügil ka Eesti ja Leedu toodang.

„Olukord hakkas muutuma 2016. aasta lõpus, kui piimaturul toimusid märgatavad muutused ning piima hind tõusis. Oma sortimendis pakume ka Eesti tootja Valio toodangut, mis on selle aasta nelja esimese kuuga moodustanud kolmandiku kogu ostetud piimast,“ selgitas top! esindaja.

Eesti piim Läti poes top! Pilt on tehtud kaks aastat tagasi.
Foto: Anni Õnneleid